MENU

wedding photographer

Review: Qlippie Live

Reviews

October 17, 2016

Qlippie Live

Laatst kwam ik op internet zó iets leuks tegen. Een mini-camera die je vast kan maken aan je outfit en overal mee naar toe kan nemen. Dat leek me wel handig om bijvoorbeeld behind the scenes beelden te maken tijdens een shoot. Dit moest ik testen! De Qlippie Live camera komt uit Azië van de makers van WeChat en QQ en wordt morgen wereldwijd gelanceerd. Ik mocht hem als één van de eersten uitproberen. Benieuwd naar wat ik ervan vind? Lees dan mijn review* hier!

Qlippie Live: wat is het?

Qlippie Live is een mini HD camera waar je foto’s en video’s mee kan maken. Wat er bijzonder aan is, is dat hij heel klein is en dat je hem kan dragen. Je kan hem namelijk vastklippen aan je kleren. Zo kan je hem altijd binnen handbereik houden voor de leuke fotomomenten.

qlippielive_02

Hoe ziet het eruit?

De Qlippie Live heeft een simpel, minimalistisch design. Hij heeft maar 3 knopjes:
1. Een aan/uit knop
2. Een knop om van functie te switchen tussen foto, video of verbinden met mobiel
3. Een knop om een foto te maken of video te beginnen

Niet heel moeilijk dus. Verder ziet hij er echt strak en modern uit ziet door de vorm en kleur. Wat super leuk is, is dat je er stickers bij krijgt die je op de Qlippie kan plakken om hem naar je eigen smaak te customizen. Ik heb als eerst gekozen voor de zwarte marmeren sticker, maar ik vind de grijs marmeren en roze sticker ook super mooi! Je kan hem natuurlijk ook gewoon wit laten.

Omdat hij zo klein is, valt hij niet per se heel erg op, wat ik persoonlijk wel fijn vind. Zo kan je hem echt dragen door hem vast te maken aan je kleren of aan je tas.

qlippielive_01

Hoe werkt het?

Er zijn 2 manieren om hem te gebruiken. De één is door gewoon foto’s of video’s te maken door de knopjes te gebruiken op de camera. Dit is de meest simpele manier, maar het nadeel is dat je niet ziet hoe de foto wordt of is geworden. De tweede manier is om hem te verbinden met je telefoon via de Qlippie app en vanaf daar foto’s of video’s te maken. Op het scherm zie je waar je de camera precies op richt. Op deze manier kan je de Qlippie dus ook ergens neerleggen of vastklippen en vanaf een afstand foto’s maken. Op je mobiel kan je ook nog kiezen voor de functies time-lapse, slowmotion en zelfs livestream.

Het verbinden met je telefoon gaat heel simpel. Je zet de Qlippie aan, opent de Qlippie app en verbindt ‘m via een WiFi verbinding die de Qlippie zelf aanmaakt. (Hij werkt dus ook als je ergens geen 3G/WiFi hebt.) Nadat je hem hebt verbonden kan je vanaf je mobiel de foto’s en video’s maken. Ook kan je daar je galerij bekijken van foto’s en filmpjes die daar opgeslagen staan. Je kan zelfs de foto’s in de app bewerken en meteen delen op social media. Heel handig!

Qlippie Live

Test 1 2 3…

Om de Qlippie Live camera te testen heb ik hem overal mee naartoe genomen. Ik heb er architectuurfoto’s mee gemaakt, landschap en zelfs selfies. Ook laat ik hieronder twee totaal verschillende timelapses zien om een beetje een indruk te geven van wat hij kan.

Scheveningen, shot with Qlippie Live by José Chan

Passage, shot with Qlippie Live by José Chan

diessen-shot-with-qlippie-live

Wat vind ik ervan?

Qlippie Live is echt ideaal als je foto’s maakt van je dagelijks leven of voor op vakantie of bij een bijzonder evenement. Vooral de timelapse functie vind ik super leuk! Handig dat je hem kan vastklippen en zo je handen vrij kan hebben. Zo kan je echt filmen wat je aan het doen bent terwijl het niet opvalt of in de weg zit. Soms mis ik wel het scherm, om te zien waar ik een foto van aan het maken ben, maar dat is misschien ook wel het grappige aan deze camera. Ik vind het super handig dat je hem aan je mobiel kan verbinden en daarmee nog meer functies krijgt. Het verbinden gaat ook heel makkelijk en vanaf een afstand in de gaten houden wat je filmt of waar je een foto maakt vind ik zeker handig. De kwaliteit van de foto’s en video’s vind ik goed, maar is zeker afhankelijk van het licht. Van zo’n kleine camera kan je ook geen DSLR-kwaliteit verwachten. De lens is groothoek waardoor je gave shots kan maken van landschappen en architectuur. Je krijgt zeker wel veel op de foto vergeleken met je telefoon.

Deze camera is voor iedereen die ervan houdt veel foto’s te maken van alle leuke dingen die ze dagelijks tegenkomen en voor mensen die een onopvallende, kleine, maar fijne en stylish camera willen. Ook een aanrader voor mensen die houden van reizen en vaak foto’s maken met een groothoek lens. Ik vind het zelf een onwijs leuke toevoeging aan m’n gear en ga ‘m zeker vaker gebruiken. Ik ga er binnenkort wat behind the scenes filmpjes mee proberen te maken!

Belangrijkste specificaties

– SONY CMOS R sensor
– Foto’s: 3264 x 2248 px, JPEG-bestanden
– Video’s: Full HD 1080p, 29.97 fps / HD 720p, 29.97 fps
– Ingebouwde microfoon en speaker
– 122° groothoeklens, diafragma f2.6
– Batterij gaat 2 uur mee en wordt opgeladen via USB
– Ingebouwd geheugen van 32GB

De Qlippie app is er gratis voor iPhone en Android. De prijs voor de Qlippie Live is normaal gesproken rond de €180, maar als je hem nu bestelt, krijg je de early-bird korting, waardoor je hem voor €110 kan kopen inclusief verzendkosten wereldwijd. Maar deze korting kan zo weg zijn. Qlippie Live wordt namelijk morgen 18 oktober wereldwijd gelanceerd, dus als je hem voor deze prijs wil kopen, moet je er snel bij zijn!

*Deze review is geschreven in samenwerking met Qlippie. Ik heb in ruil hiervoor de Qlippie Live camera gekregen. Ik schrijf alleen over producten/diensten waar ik achter sta en enthousiast over ben.