Een tijdje terug zocht ik een camera die compact en licht is, maar wel foto’s van goede kwaliteit kan maken, een camera die perfect is voor de dagelijkse dingen en voor onderweg. Ik mocht toen de Nikon J5 testen en ik was er toen al super enthousiast over. Later heb ik hem gekregen en nu weet ik pas écht wat hij kan!

Nikon 1 J5

De Nikon 1 J5 is een systeemcamera en werkt met verwisselbare lenzen. Je kan er zowel op de automatische stand als manueel mee fotograferen. Je kan diafragma, sluitertijd en ISO dus instellen net zoals bij een DSLR camera. Je kan er zowel JPEG als RAW foto’s mee schieten. In de camera gaat geen SD kaart maar een micro-SD kaart. Verder heeft hij een kantelbaar scherm en kan je met WiFi de foto’s direct naar je mobiel versturen. Het scherm is touchscreen, wat je uit kan zetten, maar het is zeker handig om er snel instellingen mee te veranderen. De lens die er standaard bijzit is de 10-30mm f/3.5-5.6 lens. Een zoomlens die heel fijn is voor de dagelijkse foto’s en voor vlogs.

Mijn moeder en ik zijn een stapje verder gegaan en hebben er een FT1 adapter bij gekocht. Zo kunnen we al onze Nikon lenzen die we hebben voor de DSLR camera’s ook gebruiken op deze camera. Doordat de camera zo licht is heb je in combinatie met wat zwaardere lenzen alsnog een lichte combinatie in vergelijking met een zware DSLR camera. Mijn moeder heeft er veel mee geëxperimenteerd met een 105mm f/2.8 macro lens. De foto’s hieronder heeft zij gemaakt!

(Macro) Foto’s gemaakt met de Nikon 1 J5 + Nikkor 105mm f/2.8

Vlog met de Nikon 1 J5

Ik heb de Nikon 1 J5 ook gebruikt om mee te vloggen, zie de vlog hieronder!

Wat vind ik ervan?

Ik vind de Nikon 1 J5 echt een super fijne camera. Vooral dat hij zo klein en licht is vind ik een pluspunt. Ik heb op de foto hieronder mijn OV-chipkaart ernaast gelegd zodat je goed kan zien hoe klein hij echt is. De camera ziet er ook een beetje retro uit, hip! De fotós die je met deze camera maakt zijn zonder twijfel van goede kwaliteit. Dat je er RAW mee kan fotograferen betekent dat je er later nog heel veel aan kan bewerken in Lightroom of Photoshop. Ik vind verder het touchscreen heel intuïtief werken om snel instellingen mee te veranderen. Mijn moeder was eerst wat terughoudend in het uitproberen van een nieuwe camera, maar toen ze zag hoe makkelijk het werkte met het touchscreen, was ze om.

De videoknop bovenop de camera en het kantelbare scherm maken het verder ook een ideale vlogcamera.

Enig minpuntje is denk ik de ruis die je krijgt in het donker bij een wat hogere ISO. Die vind ik al snel opvallen, maar ik ben dan ook wel echt heeel kritisch daarop altijd. Maar voor foto’s online en voor social media is dit geen probleem omdat je het dan niet ziet. Alleen als je echt zou inzoomen of het groot zou uitprinten heb je er echt last van.

Aanrader?

De Nikon 1 J5 is een aanrader voor iedereen die met niet zoveel geld wel een hele goede camera wilt, die niet per se met een DSLR camera hoeft te lopen, maar wel foto’s van goede kwaliteit wilt. Ook als je naast je DSLR camera nog een kleine camera voor dagelijks gebruik zoekt is dit een aanrader. Verder is het een hele gebruiksvriendelijke camera, dus ideaal voor mensen die iets eenvoudigs zoeken. Tot slot is het ook zeker een aanrader voor vloggers!

Nikon 1 J5 + 10-30mm lens
Micro SD kaart 32 GB
FT1 adapter
Nikkor 105mm f/2.8

*Deze review is geschreven in samenwerking met Nikon. Gesponsord of niet: Ik schrijf alleen over producten/diensten waar ik achter sta en enthousiast over ben. Ook zijn sommige links hierboven affiliate links, wat betekent dat ik een klein percentage krijg als je een product koopt via de link. Dit heeft geen invloed op de prijs, maar je steunt er wel mijn blog mee! 💕