Education

Review: Diana F+ camera

Diana F+ camera

Blog Categories + Search

Ik maakte tijdens mijn reis op Madeira kennis met de Diana F+ camera van Lomography. Een mooie gelegenheid om de camera te testen.

Diana F+ camera

De Diana F+ camera is een analoge camera, dus hij werkt met filmrolletjes en wel met 120 film. De oorspronkelijke Diana camera’s komen uit de jaren ’60. Ze staan bekend om de plastic behuizing en de dromerige sfeer die de foto’s hebben. Lomography heeft later de camera gereproduceerd en er verschillende kleurrijke varianten van gemaakt.

De camera heeft een vintage look en is, doordat hij van plastic is, heel licht. Op de camera zit een 75mm lens die verwisselbaar is met andere lenzen. Ook kun je pinhole foto’s maken ermee. Uit de camera komen vierkante foto’s (perfect voor Instagram ?). Je kan vooraf kiezen of je op het rolletje 12 grote of 16 kleine foto’s wilt schieten. Verder zit er een flits bij die je op de camera kan zetten om te flitsen.

Diana F+ camera

Hoe werkt het?

De Diana F+ camera is volledig handmatig in te stellen. De ISO is afhankelijk van de film die je kiest, bijv. ISO 400 film of ISO 800 film. Voor de sluitertijd kan je kiezen tussen Normal (N) en Bulb (B). Bij N krijg je een sluitertijd van 1/60s bij B kan je de sluiter zo lang open houden als je zelf wilt. Handig voor als je weinig licht hebt, maar je hebt dan wel een statief nodig of iets anders om de camera stil te houden. Voor het diafragma heb je 4 instellingen voor verschillende situaties: zon (f/16), gedeeltelijk bewolkt (f/11), bewolkt (f/8) en pinhole. Voor het scherpstellen gebruik je de focusring met 3 instellingen: 1-2 meter, 2-4 meter en 4m – oneindig ∞.

De filmrolletjes kan je laten ontwikkelen, scannen en printen door ze op te sturen naar het LomoLab in Wenen of naar het kantoor van Lomography in Amsterdam.

Het resultaat

Dit zijn foto’s die ik met m’n eerste rolletje heb gemaakt.

Diana F+ camera
Diana F+ camera
Diana F+ camera
Diana F+ camera
Diana F+ camera
Diana F+ camera

Wat vind ik ervan?

Diana F+ camera

Ik hou echt van het dromerige gevoel en de analoge/vintage look die de foto’s hebben die je met de Diana F+ camera maakt! Het fotograferen is heel simpel, je hebt maar een paar instellingen en het leuke is dat je niet meteen weet hoe de foto is geworden wat het ook wel spannend maakt. Deze camera is vooral leuk voor spontane foto’s en sfeerfoto’s. Ik neem de camera dan ook graag mee op reis en naar leuke evenementen. Ik ben normaal gesproken echt van de ‘perfecte’ foto’s, maar bij deze camera is juist het imperfecte wat het leuk maakt. Soms vergeet ik wel eens of ik al aan het wieltje heb gedraaid voor de volgende foto of niet, dus ik heb ook een keer per ongeluk 2 foto’s over elkaar heen gemaakt. Dat geeft juist weer een grappig effect.

Aanrader?

De Diana F+ camera is een aanrader voor iedereen die houdt van die analoge look en vintage feeling van filmcamera’s. Als je houdt van spontane foto’s, waarbij het niet gaat om perfecte kiekjes, maar om de emoties en de herinnering, is deze camera echt iets voor jou. Je hoeft geen ervaring met analoge fotografie te hebben om ermee te kunnen fotograferen. Hij is perfect als aanvulling op digitale fotografie, leuk voor persoonlijke fotografieprojecten en om lekker creatief bezig te zijn. Ook leuk om cadeau te doen!

*Deze review is geschreven in samenwerking met Lomography. Gesponsord of niet: Ik schrijf alleen over producten/diensten waar ik achter sta en enthousiast over ben.

BEHIND THE LENS

ABOUT JOSE

Fine art photographer, specializing in weddings and portraits since 2016.

I'm José, a fine art photographer with a passion for documenting beautiful memories. My Chinese roots shine through as I communicate in Dutch, English, Cantonese and a little bit of Mandarin. I collaborate closely with brands like Nikon and Loxley Colour, frequently speaking at photography conferences and workshops. Beyond photography, I love music, traveling and my family.

© BY JOSE CHAN 2024

KVK: 65949579

PRIVACY POLICY